Jak začít se SEO?

Na SEO si nemusíte hledat žádnou agenturu nebo freelancera (pokud máte dostatek času, analytické myšlení, základy programování a tvůrčí schopnosti). Pokusím se vám srozumitelně vysvětlit jednotlivé kroky, jejichž splnění vám vylepší pozici vašeho webu v SERPu.

1. Technické problémy indexace webu

Duplicita stránek

Je potřeba zajistit, aby každá stránka byla dostupná popuze z jedné URL adresy. Největší kámen úrazu bývá často už na hlavní stránce. Na každé stránce je očekáván unikátní obsah. Pro fulltextový vyhledávač je např. https://www.fotolab.cz něco jiného než https://fotolab.cz nebo https://www.fotolab.cz/index.html. Také se často stává, že hlavní stránka je dostupná jak s lomítkem na konci, tak i bez něho.

Pokud váš web zobrazuje pod různými URL adresy naprosto stejný obsah, tak se jedná o zásadní problém, který musíte vyřešit (nabízí se využít přesměrování pomocí .htaccess souboru). Vyhledávače se snaží nabízet návštěvníkům to nejzajímavější – unikátní obsah, proto je 100% duplicita problém. Duplicita je obrovský problém zejména pro eshopy, jelikož na nich bývá mnoho možností filtrování produktů atd. K odhalení duplicit můžete využít Google Search Console.

Správná struktura URL adres

Např. v nejpopulárnějším redakčním systému WordPress, lze jednoduše definovat strukturu URL adres a není tam moc co řešit. Doporučuji použít tu možnost, kdy je v adrese generován název příspěvku, bez data. Správná struktura URL je např. „https://www.fotolab.cz/digitalni-fotografie.html“ a špatná „foto.globus.cz/digitalni-fotografie/digitalni-fotografie.html“, jelikož dochází k zbytečnému zanořování a opakování klíčových slov v URL adrese, což může fulltext vnímat negativně.

2. Kvalitní obsah

Obsah je král. To už dnes ví každý správný SEO specialista. Mít dobrého copywritera je zárukou úspěchu. Pamatujte na to, že texty jsou určeny primárně pro lidi, ne pro vyhledávače! Upozorňuji na nedávnou aktualizaci Jalapeňo 3.0 pro Seznam, která má za úkol snižovat hodnocení takovým webům, kde najde „přeoptimalizovaný text“ – nadměrné (umělé) opakování klíčových slov. Odborně se tato praktika nazývá keyword stuffing a fulltext ji hodnotí negativně.

Pokud máte na webu podobný text: „Ratanový nábytek je nejlepší ze všech druhů nábytků. Nábytek z ratanu pěkně vypadá a dlouho vydrží. Dodáváme ratanový nábytek na zahradu i do interiéru. Z ratanového nábytku doporučujeme ratanové židle, ratanové stoly a ratanové papasány…“, pak se začněte obávat.

Správný text by měl vypadat takto: „Proč si pořídit ratanový nábytek? Protože se pěkně vyjímá na zahradě i v bytě, krom občasného otření vlhkým hadříkem nevyžaduje údržbu a díky váze do 10 kg jej snadno kdykoli přemístíte. Všechny ratanové židle, stoly i papasány dovážíme přímo z indonéského ostrova Jáva.“.

3. Zpětné odkazy

Posledním velice důležitým faktorem jsou zpětné odkazy, které na váš web ukazují. Samozřejmě se berou v potaz i odkazy ze sociálních sítí a popularita vašeho webu na nich (počet lidí, kteří o webu mluví a sdílí či retweetují vaše příspěvky).

Externí odkazy